AnnonsKalle Anka & C:o - bra erbjudande på tidningen!
AnnonsKalle Anka & C:o - bra erbjudande på tidningen!

I fjärde och sista delen pratar vi om meddelanden och kloner.

 

Tillbakablick

I förra numret fick vi lära oss hur man med hjälp av variabler kan få poäng. Den sista pusselbiten inom programmering är hur man kan prata mellan sprites med hjälp av meddelanden.

 

Vad är ett meddelande?

Ett meddelande är en händelse som kan köra igång ett antal instruktioner. Det coola är att en sprite kan skicka ett meddelande som sedan en annan sprite lyssnar på. Tänk dig att du jagar en boll och säger ”träffad” varje gång du rör bollen. Bollen kan då reagera på meddelandet och t ex flytta på sig.

Här är en variant på programmet i förra numret med meddelanden. Du kan styra Kalle med piltangenterna och när Kalle rör bollen så skickar han ett meddelande ”träffad”. Bollen väntar enbart på att få ta emot ett ”träffad”-meddelande. När det händer så flyttar den sig 10 steg.

En Kalle-sprite och en boll-sprite

 

I ett spel kanske du vill ha massor av sprites vilket kan bli besvärligt att hantera. Då kan du använda dig av kloner.

 

Vad är en klon?

En klon är en kopia av en sprite som du kan skapa medan programmet körs. På så sätt kan du få hundratals sprites på skärmen med väldigt lite kod! Kloner har en speciell händelse som körs när klonen skapas.

Här har vi ett program där Kalle skapar en klon av en boll när man trycker på mellanslagstangenten. Boll-spriten gömmer sig direkt när programmet startar. Detta är för att vi inte ska se bollen innan den skapas. När bollspriten startar som klon så går dentill samma position som Kalle och visar sig. Originalboll-spriten är ju gömd! Sedan rör sig boll-klonen framåt ett tag. Till sist raderas den. Om vi inte gör detta så blir den kvar på skärmen tills programmet slutar!

 

kalles-programmeringsskola-del-4-3

 

Det här kan vara lite klurigt men testa att göra det själv i t ex Scratch så blir det enklare att förstå! Kom ihåg att experimentera och ha kul!

Efter dagens lektion kan du göra den här roliga övningen!

Klarade du det? Här är lösningen!

Jens Bergensten

Jens ”Jeb” Bergensten, chefsdesigner av spelet Minecraft.

Se mer under ”Skapa egna spel” längre ner, om hur du kommer igång med egna projekt i Scratch.

”Jebs” programmeringstips

”Det finns många olika ”språk” att använda när man programmerar. Minecraft är både programmerat i Java och i något som kallas C++. När jag skulle komma igång på riktigt så köpte jag en bok om mitt favoritspråk och lärde mig mycket på det sättet.”

Läs mer om olika programspråk här!

 


Skapa egna spel

 

Scratch editor

 

Du kan själv skapa ett roligt spel på t.ex. sajten Scratch! Så här kommer du igång!

 

Tävling!

När du har gått hela Kalles programmeringskola i fyra delar, kan du skapa ett roligt spel i t ex Scratch. Var med och tävla om en superhäftig LEGO MINDSTORMS® EV3 Model  – programmeringsbar robot! Tävlingen görs i samarbete med Tekniska museet i Stockholm där prisutdelningen kommer att vara. Läs mer här!

Du kan använda Kalle Anka-bakgrunder och figurer till ditt projekt! Du hittar dem här.

 

Lycka till!

Kalles programmeringsskola är framtagen i samarbete med CoderDojo. CoderDojo är en organisation som gratis lär ut programmering för barn mellan 7 – 17 år.Coder Dojo logo

Gå in på coderdojo.se och leta upp din närmaste dojo. (Dojo är ett japanskt ord för en plats där man lär sig saker.)